Actualizare 23 noiembrie 2018 - Vezi premianții la Concursul de Inventor (la sfârșit)

În această pagină prezentăm toate informațiile privind Cursul legendar de inițiere în Inventor Ediția a VII-a. Cursanții sunt invitați să citească permanent informațiile de aici, cel puțin până la terminarea cursului pe data de 23 noiembrie 2018. Până atunci pagina va fi actualizată zi de zi!

Cursul se desfășoară în sala CD-016 din Facultatea IMST, UPB - vezi planul AICI - care are 202 locuri pe scaune. Pentru a vă lămuri mai bine asupra acestui curs cu totul special vă rog să vă uitați la cursurile anterioare (Ediția 6, Ediția 5 etc.) enumerate în pagina web de AICI.

De asemenea, vă rog să citiți aceste două texte: MENIREA NOASTRĂ și DESPRE INGINERI

 


1. Programa și tematica

În primul rând, iată programa de curs în format pdf: Curs legendar de inițiere în Inventor în 16 ore. Programa poate fi printată și afișată pentru a fi citită de către cei interesați.

În cadrul acestui curs ne străduim să oferim cât mai multă informație în timpul limitat pe care îl avem la dispoziție. Varianta de planificare 4x4-4 (4 ore în 4 zile din 4 săptămâni) a fost verificată de-a lungul a nu mai puțin de 24 de ani (!!!) și puteți vedea asta privind la Afișul primului curs de inițiere (în AutoCAD) din aprilie-mai 1991. Acesta este și motivul pentru care am adăugat particula „legendar” în denumirea cursului.

Cine dorește cu adevărat să învețe (și nu doar să primească un certificat cu valoare discutabilă - vezi Certificat de Participare) este invitat/ă să dea curs îndemnurilor și îndrumărilor noastre de mai jos.

2. Motivație și unelte software la dispoziția cursantului

Dintre meșteșugurile civilizațiilor, abilitatea de a modela obiecte în minte înainte de a le aduce în realitate a fost și va fi dintotdeauna principalul talent al inginerului sau al designerului, chiar și atunci când - în antichitate - aceștia se numeau altfel. Vorbesc aici despre adevăratul inginer, sau adevăratul designer, să fim înțeleși. Fără acest talent nativ nici nu prea poți face față în domeniu.

Avantajul modelării cu calculatorul este potențat enorm de apariția relativ recentă a domeniului „3D Printing”, prin care aproape că aducem de-a dreptul în realitate obiecte care se nasc mai întâi în mintea noastră. Cu toate acestea, oricât de talentați am fi, degeaba avem în minte obiectul dacă nu știm să-l transpunem într-o formă digitală, compatibilă cu mașinile care-l vor naște. Pe scurt, tocmai acesta este obiectul cursului: modelarea obiectelor și a ansamblurilor folosind un software neașteptat de accesibil oricui - Autodesk Inventor.

Presupunând că fac parte dintr-una dintre categoriile profesor, student, elev, doctorand sau cercetător într-o universitate, cursanții pot să-și descarce / instaleze / autorizeze propriile lor licențe de Inventor urmând îndrumările din acest document: Download Software de la Autodesk.pdf

Iar ca să fac o recomandare privind posibilitățile ce vă vor sta la dispoziție după ce veți învăța mai bine Inventor, vă invit să vă înscrieți pe www.GrabCAD.com - portalul inginerilor din toată lumea (peste 4 milioane de membri). Este vorba doar de a introduce un nume și o parolă de acces. După aceea folosiți „Search community” și scrieți acolo numele meu (stancescu). Veți găsi peste 100 de mici proiecte migălite de mine pentru studenți de-a lungul timpului, pe care le veți putea descărca (download) în calculatorul vostru și le veți putea deschide cu Inventor pentru a vedea cum sunt realizate. La majoritatea găsiți și un film privind funcționarea (link-ul de la „Video” al proiectului). Vă previn că acolo totul este scris în limba engleză. Despre toate astea vom mai vorbi și la curs dar, ca să aveți o idee despre ce puteți face cu Inventor, lansați playlist-ul cu toate animațiile proiectelor mele de pe GrabCAD puse pe Youtube aici: PlayList

Prof. univ. Emerit Dr. ing. Constantin Stăncescu
Entuziast CAD la 73 de ani!


3. Tabel de prezență


Cursanții care doresc să primească certificat de participare la curs sunt avertizați că trebuie să fie prezenți în toate cele patru zile ale cursului. Numele lor se află în lista dată mai jos, iar prezența se face în fiecare zi aleator, într-una dintre cele patru ore. Atunci când un cursant lipsește, acesta este scos din listă automat. De ce? Păi, nemaiputând să primească certificat, nu e cazul să ne pierdem vremea pentru a afla dacă este sau nu în sală. Și așa consumăm prea mult timp ca să facem efectiv prezența. Este lesne de înțeles că, în aceste condiții, lista pretendenților la certificate va scădea zi după zi. Ca urmare lista va scădea sau va fi staționară, dar nu va putea nicidecum să crească.

Cei care nu doresc certificat pot veni în sală doar de plăcere, în orice zi, fără a fi apelați nominal pentru prezență, nu-i așa?

Urmează lista celor prezenți în prima zi de curs. datele care apar în această listă sunt cele care vor fi puse în Certificate - sunteți rugați să le verificați cu mare atenție!

!Cursanti - 2 Lista de prezenta.pdf

Dacă găsiți erori sau neconcordanțe vă rog să le semnalați pe adresa constantin@stancescu.ro.


4. Materialele promise


Concursurile Autodesk - Ing. Cornelia VOICU (Radient Consulting)
Shortcuts Inventor - Autodesk
Workstation - recomandată pentru Inventor (specificație); necesar să se achiziționeze DOUĂ monitoare (vezi cum e cu trei monitoare AICI)


5. Recomandări


Având la dispoziție Manualul și Îndrumarul de Inventor, cursanții pot să pună în practică procedurile prezentate în pps-urile date la fiecare curs mai jos. Așteptând să vină următoarea zi de curs fără a face nimic este total neproductiv. Căutați să refaceți personal fiecare moment observat din bancă și veți putea înțelege mai bine ceea ce se va prezenta la următorul curs.

Astfel, sunteți invitați să efectuați lucrarea L2-10 din Îndrumar (pag. 135 din PDF). Aveți grijă să respectați pas cu pas ceea ce se prezintă în lucrare, obținând astfel piesa din fig. 3. Puneți-i, de exemplu, numele Parghie L2-10 - BARBU Georgiana-Cristina.ipt, și trimiteți-mi-o prin e-mail pe adresa constantin@stancescu.ro. Sigur, puneți numele vostru și nu al colegei care mi-a trimis prima soluție - foarte, foarte reușită! Așa va fi și la Concursul de Inventor despre care se va vorbi mai jos. Îmi veți trimite modelul ipt al unei piese, iar eu îl voi analiza cu atenție, pentru a stabili ierarhia câștigătorilor.

În mod surprinzător, mulți dintre cei care mi-au trimis soluția lor au greșit cote (de exemplu, au pus 16 mm în loc de 14 mm). Aceasta se numește greșeală grosolană (și nu sistematică sau aleatoare), având cusurul că vă îndreaptă direct spre descalificare... Descalificarea este atunci când, găsind o astfel de eroare, mă opresc din verificarea soluției și scot concurentul din listă.

Înainte de a-mi trimite soluția, vă rog să verificați piesa obținută de voi vs. desenul tehnic din fig. 3 a lucrării L2-10 din Îndrumar. Abia așa veți fi siguri că ați lucrat corect! Pentru a măsura cotele piesei puteți folosi unealta Measure (prescurtare prin tasta M). Dacă ați făcut o măsurătoare și vreți să mai faceți una nu părăsiți unealta ci faceți click într-o zonă liberă de pe spațiul grafic, și apoi indicați iar elementele de măsurat (plane, muchii, puncte, suprafețe cilindrice etc.)


6. Desfășurarea cursului


Ziua I - 2 noiembrie 2018

Ziua II - 9 noiembrie 2018

Ziua III - 16 noiembrie 2018

  • Premierea câștigătorilor Concursului de Inventor. Câștigătorii sunt:

Premiul I    - FIRULESCU Alexandru-Cristian - Student, Facultatea IMST, Specializarea Robotică, anul 2, UPB
Premiul II   - LIȚĂ Marius-Dorel - Student, Facultatea IMST, Specializarea Robotică, anul 2, UPB
Premiul III  - VĂLEANU Alexandra-Elena - Studentă, Facultatea SIM, Specializarea Inginerie Medicală, anul 4, UPB



7. Concurs de Inventor - lansat sâmbătă, 10 nov. 2018, ora 10:00 a.m.

Tema de concurs este modelul realizat cu programul Autodesk Inventor 2019 (sau mai vechi) al jantei BMW respectând cu exactitate tutorialul prezentat în clipul video de aici: https://youtu.be/-rCZNFARSfQ

Concursul are drept scop obținerea modelului 3D al jantei concretizat în fișierul .ipt, salvat în starea prezentată în clip la minutul 14:14. Ceea ce urmează după aceea în clip nu mai face obiectul concursului.

Lansați mai întâi programul Inventor, iar apoi rularea clipului.

Dacă folosiți două monitoare în loc de unul aveți un avantaj fiindcă puteți pune Inventor pe un ecran și clipul pe celălalt.

Măriți prezentarea clipului pe tot ecranul și opriți-l cu un click pe spațiul grafic oricând doriți.

Observați în primul rând că acțiunile sunt redate în timp real, adică nu sunt nici încetinite, nici grăbite, ci exact așa cum le-a parcurs și le-a înregistrat autorul. Dacă, totuși, doriți să rulați clipul la viteză mai mică, faceți click pe rotița Settings din dreapta jos, iar apoi alegeți la Speed o valoare subunitară în loc de „Normal”.

Reveniți la ecranul Inventor și creați pas cu pas schițele și volumele în ordinea prezentată în clip. Faceți comutarea între Youtube și Inventor oricât de des, astfel încât să vă asigurați că respectați cu maximă rigurozitate toate construcțiile din clip.

NU VĂ GRĂBIȚI!

Bazându-ne pe experiențele din anii trecuți - deși totul se vede clar în clip - iată câteva precizări (cam prea multe, e drept!):

  1. Selectați șablonul Standard (mm).ipt și nu altul!
  2. Pentru prima schiță selectați planul XY și nu altul!
  3. Dacă Inventor nu vă prezintă mini toolbar-urile pentru cele 7 casete de dialog cu care sunt asociate (Extrude, Revolve, Fillet, Shell, Face Draft, Chamfer și Joint) - așa cum se văd ele în clip - puteți să le activați folosind din tab-ul View (sus, pe ribbon) unealta User Interface prin bifarea Mini-Toolbar
  4. După trasarea axei cu lungimea 250 observați modul cum se aplică paralelismele dintre liniile ce compun conturul cu liniile înclinate - prin deplasarea fină a cursorului astfel încât să apară semnul paralel al restricției sinonime aplicate
  5. La minutul 2:03 observați că s-a introdus valoarea cotei în țoli (inch) prin adăugarea sufixului „in” (19 in sau chiar 19in) - ceea ce conduce la aplicarea cotei diametrale de 482.6 mm (rezultată din calculul 19 x 25.4) - fiindcă exact așa se măsoară jantele („jantă de 19 țoli”)
  6. În caseta Revolve ce apare la minutul 2:24 se observă selectarea automată a opțiunii „Output” de tip Surface (și nu Solid) deoarece conturul nu este închis
  7. La minutul 2:43 pentru versiunile mai recente de Inventor unealta Thicken/Offset se află în panoul Modify și nu Surface, ca în clip
  8. La minutul 2:54, după ce ați dezactivat vizibilitatea suprafeței de revoluție, aplicați în cele două casete de pe linia de sus materialul Steel, Alloy (oțel aliat) și, respectiv, aspectul Chrome - Polished Black (cromat negru lustruit); totuși, selectarea exactă a acestui material și a acestui aspect nu sunt importante - puteți alege orice oțel și orice aspect doriți, cu condiția ca piesa finală să arate lucioasă, asemănătoare celei de la începutul clipului
  9. La minutul 3:15 se pune expresia et=29, dar puteți pune doar 29 fiindcă variabila et nu este folosită ulterior
  10. La minutul 3:39 pentru versiunile mai recente de Inventor unealta Polygon se află în lista uneltei Rectangle și nu în panoul Draw, ca în clip; dacă pe schiță apar marcaje nedorite cu icon-uri de restricții aplicați succesiv F8 apoi F9
  11. La minutul 4:52 se pun numele RIM (jantă) și DUMMY (gunoi) celor două solide distincte create anterior
  12. La minutul 5:28 în loc de a selecta Slice Graphics puteți apăsa F7 - e mai simplu
  13. La minutul 7:02 selectați unealta Control Vertex Spline aflată în lista uneltei Line; observați că în crearea acestei curbe Spline selectați 5 puncte: unul de capăt sus la capătul arcului de cerc al racordării, al doilea puțin mai jos pe tangenta la același arc, apoi încă două puncte în aer, iar ultimul în punctul de pe axa X unde cade tangenta perpendiculară la axă, așa cum arată marcajul de restricție perpendiculară: mutarea ulterioară a celor trei puncte de mijloc este oarecum arbitrară (necotată), dar TREBUIE să fie cât se poate mai aproape de pozițiile din clip de la minutul 7:41 - aici e vorba și de un pic de artă...
  14. La curba Spline încheiată la minutul 7:56 primul punct de sus nu se află pe mijlocul segmentului ci un pic mai jos, iar al doilea punct este plasat pe perpendiculara la acel segment; și de această dată este vorba de cinci puncte; ulterior, la minutul 8:14 punctul de start este mutat mai sus de mijlocul segmentului prin mutarea celui de-al doilea punct și, per total, trebuie din nou avută în vedere reamplasarea punctelor ca în clip; alura curbelor este importantă
  15. La minutul 8:48 sunt combinate booleean noul solid Solid4 cu vechiul DUMMY, în sensul că se aplică o scădere booleeană (de mulțimi) avându-l pe primul ca descăzut și pe al doilea ca scăzător; acțiunea e mult mai simplă decât exprimarea prin gogonatele cuvinte pe care le-am pus aici...; citiți mai multe despre Multi-body AICI.
  16. La minutul 11:23 aveți din nou în vedere ca al treilea punct al curbei Spline să pice perpendicular pe linia radială punctată
  17. Finalizați piesa la minutul 14:14, fără a mai adăuga racordările (fillet) care urmează

Un sfat prietenesc: Nu predați lucrarea înainte de a verifica respectarea tuturor condițiilor de mai sus.
Nu lăsați schițe, cote, plane de lucru, axe de lucru sau puncte de lucru vizibile pe model. Folosiți atributul Visibility pentru a le ascunde.
Predarea se face trimițându-mi fișierul cu janta ca atașament al unui mesaj, pe adresa constantin@stancescu.ro
Fișierul va purta numele JANTA-DRAGHICI Catalin.ipt, unde în loc de
DRAGHICI Catalin veți pune numele vostru fără diacritice!

IMPORTANT: Termenul de predare a soluției Dvs. este joi 15 noiembrie, ora 7 dimineață (ca să am timp să finalizez analiza lucrărilor în ziua de joi). Dacă ați trimis o soluție și observați după aceea o cât de mică greșeală, nu ezitați să retrimiteți soluția corectă, dar încadrați-vă în termen! În astfel de cazuri voi considera ultima trimitere ca fiind cea oficială.

Procedura mea de lucru va fi aceeași ca și în anii trecuți. Voi studia cu atenție soluțiile în ordinea primirii și voi acorda cele trei premii primelor trei soluții corecte, în acea ordine. După ce ajung la acordarea premiului III nu voi mai studia restul soluțiilor, fiindcă verificarea necesită timp și nu este deloc simplă. De regulă nu pot fi găsiți niște primi trei concurenți cu soluții perfecte, deci voi fi nevoit să analizez mai mult de trei soluții, poate chiar pe toate cele primite, vă dați seama... Trebuie să mă asigur că soluțiile reținute sunt absolut corecte și că premiile au fost acordate corect. Premianții vor fi anunțați în ziua premierii - adică vinerea viitoare la ora 16. Suspansul trebuie să fie maxim!

SUCCES!!!
PS Cred că v-ați dat seama că și eu a trebuit să fac ce faceți voi - să creez acest model pas cu pas. Motivul? Pe de o parte a trebuit să mă asigur că acel clip este corect, iar pe de alta este necesar să am un etalon făcut de mine, cu care să compar modelele voastre.

Comunicări post-lansare concurs
Doresc să adaug că nu comentez în niciun fel soluțiile pe care mi le trimiteți în cadrul Concursului de Inventor. Fiecare face modelul așa cum crede și cum se pricepe, încercând să respecte riguros ceea ce apare în clipul de pe Youtube și luând precizările mele ca ajutor pentru a obține modelul. Vom discuta toate amănuntele vineri la ora 16:00 când ne întâlnim la Festivitatea de Premiere!

Până joi, 15 nov. 2018, la ora 7:00 a.m., au fost înregistrate următoarele participări la concurs:

Participantii si Premiantii la concurs.pdf

Rețineți că premiile sunt simbolice - deși au sigla Autodesk pe ele -, dar faima contează...

Uitați-vă la pozele din anii trecuți.

 

 

Premiile concursului de Inventor

Premiile concursului de Inventor



8. Fotografii din timpul cursului

 

Alocutiunea Decanului Facultății IMST

Alocuțiunea Decanului facultății IMST - Prof. Dr. ing. ec. Cristian DOICIN

Cornelia Voicu - Radient Consulting

Noutăți de la Autodesk - ing. Cornelia Voicu - Radient Consulting

 

Bogdan SARBU - Radient Consulting

Noutăți de la Radient Consulting - Bogdan SÂRBU - General Manager (sponsorul cursului)

Prima zi de curs

Prima zi de curs - 2 noiembrie 2018


Premianții la Concursul de Inventor

Premianții la Concursul de Inventor
I = FIRULESCU Alexandru-Cristian (Anul II, IMST), III = VĂLEANU Alexandra-Elena (Anul IV, SIM),
II = LIȚĂ Marius-Dorel (Anul II, IMST)


Ultima zi de curs

23 noiembrie 2018 - Distribuirea Certificatelor de participare